Daisypath Anniversary tickers

Pages

Thursday, May 6, 2010

dilemma


"I love my past. I love my present. I'm not ashamed of what I've had, and I'm not sad because I have it no longer"
- Collete


where do I shall start my story. saya rasa benda ini bukan isu besar pun. atau pun a big matter and yet I think that is the biggest problem so far I have to deal with. uhu. biasalah manusia memang takkan lari daripada masalah tapi itu yang mematangkan kita right? tadi selepas berbuka puasa, I had this small conversation with my dad. I have asked him about my engagement day with Encik Ikhwan.

"abah, bila agaknya adik boleh... sambil senyum-senyum kambing malu."

"kerjalah dulu baru boleh bertunang..."

"haa.. kena kerja dulu ke? bertunang dulu tak boleh?"

"nanti bila dah bertunang, susah pula bila dapat kerja jauh-jauh. kena fikir pula."

"hmm... sambil buat muka ngehehehehe"

"kalau tak kerja tak boleh ke abah?"

"up to you lah macam mana. if sudah decide memang taknak kerja itu lainlah cerita kan. tapi nanti duduk rumah mesti bosan. duk melangok je kerja."

"emm..."

saya hanya tersenyum sambil pergi masuk bilik air untuk mandi. begitulah lebih kurang perbualan antara anak gadis dengan abah kesayangannya. perbualan sebentar tadi memang buat saya tertanya-tanya. what I really want in this life?

****

"I think somehow we learn who we are and then live with that decision"
- Eleanor Roosevelt


dalam hidup ini saya memang tiada target apa-apa. just go on with my life and ikut rentak je. go with the flow orang cakap. sebab hidup ini memang Tuhan sudah rancangkan untuk kita. apa yang terbaik saya terima je. Alhamdulillah so far everything is doing just fine eventhough terdapat beberapa masalah tapi biasalah. just click the ignore button sambil fikir macam mana nak solve the problem.

since I met him, there is nothing more in this world I want to do. what I want is just to spend my lifetime loving him, be a good wife and be the best mother to our children one day. that is all I need in this life. duit boleh dicari Insya Allah tetapi kebahagiaan, cinta dan kasih sayang susah hendak dicari. lebih-lebih lagi pada zaman sekarang. Nauzubillah...

saya pernah juga berbincang dengan Encik Ikhwan pasal hal ni. okay ke tidak jika saya tidak bekerja dan jadi suri rumah je. he is fine with that. no problem. if he is okay with that okay lah. depends on me either want to work or not. tapi dia risau saya bosan duduk rumah. so did with my dad. saya pun takut je bosan sebab takde anak lagi kan, if sudah ada anak tu lainlah ceritanya...

****

"Everything has been figured out, except how to live"
- Jean-Paul Starte


saya ada juga minta pendapat kawan-kawan terdekat. okay ke tidak jika saya tidak bekerja. ada yang cakap okay. ada yang cakap penat-penat belajar bagai nak rak tapi hasilnya jadi suri rumah je? eh okay apa kelulusan master degree so gaji bulanan mestilah tinggi kan ;p if suami mampu tanggung tu okay je tapi mereka cakap pada zaman sekarang perempuan pun mestilah ada aset sendiri. setuju? saya pun setuju.

aset sendiri? umur 24 tahun ini apalah ada sangat. setakat saving tu adalah juga 2 3 kerat. saya jealous. totally jealous dengan kawan-kawan yang sudah bekerjaya, pakai kereta sendiri, tak harap duit kat mak bapak siap bagi diaorang lagi duit saku setiap bulan. siapa taknak? saya pun sekarang malu je nak minta duit from my parent. everything is coming from my scholarship lah. pepandailah kau nak berjimat-jimat kan. if mereka beri je baru saya ambil.

kereta Myvi sekarang ini emak saya yang bayar ansur setiap bulan. PTPTN pula abah yang bayar setiap bulan. how lucky am I? semua parent tanggung. orang cakap untung adik beradik sedikit ni. itu memang tidak dinafikan sebab terasa senangnya dari segi tanggungan jelah. tapi dalam hati ini adalah keinginan untuk merasa duit sendiri. nak juga merasa bagi parent duit, right?

****

"Education, therefore, is a process of living and not a preparation for future living"
- John Dewey


ada rezeki saya akan sambung the next level iaitu PhD tapi kat Malaysia je lah. tak larat lah hendak ke Jepun lagi ;p kalau dapat offer kat UK hehehehe saya mestilah terima lalalala. saya bukan tak mencari kerja. cari je. kat laman web yang bersepah-sepah tu tapi takde pun yang kena dengan qualification saya. course Environmental Management/Science ni mana ada market kat Malaysia. nama pun still negara dunia ketiga kot T_______T kalau job yang ada of course lah lecturer je. sigh.

abah kerja lecturer. emak kerja cikgu. uih ikut parent lah pula sebagai pendidik. ramai orang tanya kenapa saya tak mahu jadi cikgu. tak boleh sebab nanti ada pulak aku lempang student (-_-) saya tak reti mengajar actually. lagi satu penyakit keturunan gagap menjadi masalah gak. aihhh. guana nak mengajar macam tu? kerja cikgu ni lagi berat dari lecturer. lecturer ni okay sket. taklah complicated macam cikgu. lecturer ni lebih easy going. dapat student bebal pun takpe. tidak menyusahkan hidup.

so sekarang ni saya memang demand pasal kerja. nak cari kerja either kat Kuantan atau Johor Bahru. that's it. tempat lain confirm saya reject. and one thing nak cari timing waktu kerja 9-5pm for an example. tak mau jadi employee busy macam Encik Ikhwan. balik pun tak menentu. susah tu bagi orang perempuan, right? lebih-lebih lagi sudah bekeluarga. family is more important than anything. ceh ayat cam dah kahwin je kan?

hemm setelah berceloteh dengan amat panjang... so my decision? entah. just go with the flow. saya tidak kisah kerja ke tidak. tidak rugi pun belajar tinggi-tinggi tapi tak kerja sebab mencari ilmu itu pun satu ibadah juga kan? well, I think it is quite a big decision for me for the next step. sekarang ni tengah tunggu application for tutor kat UTM dan pegawai sains kat UMP diterima ke tidak? hahaha PTD? good bye lah jawap ntah pape T____T''



xoxo


have faith

6 COMMENTS:

Lala said...

rugi lah dear jadi housewife, but u'll have Master. huhuhu

figure it out. and u'll never know what gonna happen in the future.=D

sapphire said...

sha!
gmbr yg 1st n 2nd tu terSGT lah canteks!!! :)

SIKAKITULIS said...

akak rase no harm jdk housewife..tp maybe u can work first to gain d working experience. pstu bile jdk housewife jdk la housewife yg boleh menjana RM sendiri. buat business ke @pn buat hobby yg boleh mndtgkn RM n faedah. just my 2cent ehehe

Shahira said...

thanks for the advice miss lala.
yup ramai org ckp i da ade master ni tp if tak kerja rasa rugi right?
hmm.
course i ni plg sng nak dpt kerja pn jd lecturer tp kenelah smbung phd kan.
huuuuu.

Shahira said...

hai kak nilam!
heee thanks for the compliment.
:D

Shahira said...

thanks kak ema.
saya dah lama pk bab keje ni.
huuuu cm xde rezeki utk bekerja ni kan.
T_T