Daisypath Anniversary tickers

Pages

Monday, January 9, 2012

jatuh cinta dengan memasak :D


hye and Assalamualaikum to all bloggers and readers. apa khabar? dah lama kan dah lamaaaaa weh tak update dengan penulisan secara tidak sarkastik dan bergembira. gaya penulisan pada tahun baru telah dicemari dengan perasaan sakit hati (pada masa tu je) sekarang ni saya happy je huehuehue dan juga perasaan ingin bersarkastik dengan lebih mendalam =p terasa awkward lah menulis di blog sendiri huhu. maklumlah sudah lama tak update pasal diri sendiri. nanti ada lak orang lain muntah #LOL

lately kan saya suka sangat makan. pastu badan pun agak membesar dengan jayanya. huuuu kalau dulu boleh bertahan tak makan nasi 3 atau 4 hari tapi sekarang paling lama bertahan pun 2 hari T_______________T'' sila menangis. ramai gak yang cakap saya makin berisi tapi saya okay je as long as skinny jeans saya maintain saiz 27 ngehngeh =p tu orang cakap kira pengukur lah kalau gemuk memang takkan muat punya hihi. takpelah berisi sedikit asal sihat daripada kurus dan sakit. saya sudah terkena dahulu dan hmm azab gak ah sebab muka pun tak bermaya. nampak buruk tsk.

mostly kengkawan yang jarang balik Kuantan mahupun yang akan datang ke Kuantan mesti tanya tempat makan mana yang best. huhuhu macam dah jadi pengacara JJCM lak. Alhamdulillah semua tempat yang saya recommended tu okay so HAHA knowledge sudah power tapi bakat tu lak takde sobsob. Burger King baru je buka seminggu sebelum tahun baru so sudah pergi 2 kali dalam masa 2 minggu ekekeke. manelah tak mengembang kan? pastu Pappa Rich pun sudah dibuka but me sad sebab tak dapat lagi makan sana. kelmari pergi tapi hampeh sebab sistem down dan bakal dapat makanan dalam masa sejam? baik aku berambus. tapi sempat ah tangkap gambar ekekekeke. kawan cakap nasi lemak dan kueh teow best kat sini. must try one day :D :D :D

posing dengan menu
ini baru je habis kerja malam

posing sekali lagi sebelum blahhhh dari tempat tu

****

okay enough dengan cakap-cakap pasal tempat makan. so sekarang ni nak cerita perihal saya memasak lak hihi. dah lamaaaaa tak singgah dapur dan say hi! battling with cooking oil and bad onion was not really bad actually. semua orang ada bakat memasak. saya just ambil resipi daripada internet dan try je. tak ikut sangat resipi tu kekadang pakai taram je. orang cakap sesedap rasa? hehehehe mujur hasil pun ada rasa juga lah cuma kena perbaiki ekekeke. saya macam teringin nak baking haritu, nak buat semula kek coklat kukus tapi... tetiba mengidam ayam goreng madu ape lagi surf ah cari resipi hihi.

apabila kita memasak dengan ikhlas, sejujurnya saya cakap laa tadi kan tengok Emak saya makan sejurus balik daripada kerja rasa macam WOW! BESTNYA! Emak makan hasil masakan saya. hasil air tangan saya! apetah lagi kalau suami tercinta. hebat bukan penangan air tangan seorang wanita ini. hehehehe mesti bakal suami suka dan memang nak makan kat rumah setiap hari. lagi best kalau dapat memasak sama-sama. eh merapu lak ke situ. macam lah nak kahwin je kan kau Cik Sha =p

saya tadi bangun around 11am macam tulah sebab terlajak tidur huhu. kalau dilayan mau bangun pukul 1pm. since today is my off day so nak buat aktiviti memasak! yeayyy! dalam masa sejam saya sudah siap masak nasi, masak lauk sup sayur yang sangat simple and then perap ayam from 1130am until 1230pm. pukul 130pm saya mula menggoreng ayam sebab nak bagi perap lama sket baru syiok wehhh!!! saya akan berkongsi resipi ayam goreng madu yang saya cilok daripada internet kihkih untuk 2 orang makan.

AYAM GORENG MADU (2 orang)

BAHAN-BAHAN:
- kepak ayam (dalam ni saya guna ayam yang dipotong kecil)
- 1 sudu besar sos tiram
- 1 sudu besar kicap
- 2 sudu besar madu
- lada hitam (dalam ni tak guna pun sebab tak jumpa, lagipun tak makan pedas TEEHEEE)
- serbuk kunyit
- garam
- minyak untuk menggoreng (deep fry)

CARA-CARA:
1. cuci bahagian ayam sampai bersih. pastu boleh cucuk dengan garfu kat bahagian isi supaya bahan perap kat atas tu dapat menyerap masuk.
2. gaulkan dengan bahan-bahan di atas dan biarkan diperap selama sejam ataupun lebih.
3. selepas itu goreng dan ngappppp! :D :D :D

jom tengok hasil
:)

sup sayur simple
campak bawang putih, lada dan sayur dalam air mendidih
tak lupa juga gula dan garam secukup rasa
:D

ini adalah rupa ayam yang telah diperap

okay sekarang deep fry

tadaaaaa!
amacam menggamit perasaan tak nak makan?
KIHKIH

dan sempat lah juga saya shoot
tapi gambar ini tak proper pun daripada pandangan photographer
banyak lagi kekurangan
tapi still, tempting
:D


ehe setakat ni jelah kot? dah takde idea. kang merepek lebih. hihi. rasa macam nak tukar je header tu. sesungguhnya saya amat rindukan dunia blogging. sorry tau kalau saya kurang menulis dah lately. busy dengan kehidupan sekarang. ecehhhhhh goodnite! ;)


xoxo



syukur DSAI dibebaskan!

10 COMMENTS:

ezyanie said...

drool ! i nak try that delicously look ayam madu . aummmmm ! eh , mengaum pulak .

Shahira said...

aummmmmmm!!!
=p

NADIA RAJAMI said...

nk terai gak la nnti..;p

Shahira said...

best tau XD

chumut said...

fuiyoh. nampak sedap. cuti sem nnti boleh try masak n mkn. lol. tinkiu :)

nor irna said...

nice!aku suka resepi cmnie..simple tp mgoda iman!hahaahaha....kompem nak try!siap aku borng kepak ayam byk2 nnt! :P LOL!

nor irna said...

thanks for sharing this recipe!nnt share lg recipe lain!hikhikhik..aku pon bru trasa suka memasak sejak2 da kawin nie..lalalalal.... :DDD

abgDude a.k.a kai said...

wow mengecurkan..

Shahira said...

yumyum :D

s. sakinah said...

kak sha..

lamanya tak update blog

rindu nak baca new entry akak

hehe..have a nice day! :)