Daisypath Anniversary tickers

Pages

Friday, April 8, 2011

it is not easy to be me...


I think I will be like this
I dunno
maybe?

hye semua... dah lama kan saya tak update blog. tak membebel kat blog kesayangan akibat busy yang teramat lately since bulan Mac lepas. seriously my life like hell. even though like hell pun adalah juga terasa heaven nya when certain things happened and make me happy at that time. saya baru je lepas menangis. yes menangis buat saya rasa tenang tapi takleh gak sebab sudah start pening kepala :( tadi menangis dalam stor kedai T_________T'' keluar je stor dengan mata merah pastu pening-pening lalat. mujur staff tak banyak tanya. kang banyak tanya kang aku debik kang *teremo sekejap*

rasa macam nak menjerit je. serious. nak fikir terlalu dalam kang efek kesihatan lak. kekadang kan saya fikir menyesal sangat-sangat sebab sambung master degree. serious menyusahkan hidup aku. dahla kerja susah nak dapat guna master degree qualification. orang cakap best je dapat kerja gaji beriban-riban. orang takde otak je fikir camtu. ptuih! if you were in my shoes than you know what the hell is going on right now #shit. tu baru kerja, belum lagi bab jodoh. I bet berapa ramai jela jejaka kat luar sana yang mempunyai high confidence level untuk approach dan berkawan dengan saya sebab perihal master qualification. ciput je tau tak? pastuh sibuk tanya berapa hantaran kahwin (-_-)'' kenapa eh kalau ada master, wang hantaran WAJIB ke up to RM15k? #tipikal meleis.

it is not easy to be me. saya pun dah penat nak menjadi diri sendiri. saya anggap ini semua dugaan dan ujian daripadaNya but at some point saya terasa sangat diri ini loser (--'') benda lain memang smooth tapi bila masuk bab hati dan perasaan ini mesti failed. confirm! macam terasa ada badi je :( nasib malang kot hummphhh. saya dah penat nak kutip balik hati saya yang baru je hancur berderai bak kaca jatuh ke lantai. penat dari segi mental dan emosi. nanti esok mesti stress. baru je lepas okay stress pasal kerja. sekarang ni lak nak stress pasal masalah dalaman #benci!

jom bercakap pasal jodoh. yerp memang betul jodoh kita sudah tertulis sejak azali lagi tapi kalau takde usaha pun tak boleh kan? kalau just tunggu je takde usaha pun tak boleh kan? mesti sekali dengan usaha, doa dan tawakal. baru betol kalau just nak ikut with the flow. currently I had a problem. big problem I think. tatau nak handle camne sebab dah penat. kesian kat hati saya sebab saya kena tampal balik semula luka yang berdarah kembali. please teach me how to amend a broken hearted, again? yeah memang betol our parent want the best for us for the future. cakap tak memilih but when they knew that saya tengah berkawan dengan seseorang and didn't meet their expectation, cakap tak suka pula #WTH?

and this is the conclusion tentang calon suami saya mestilah seperti berikut:
1. WAJIB at least beliau adalah seorang degree holder. bukan degree terus kena reject AUTOMATICALLY. alasan? TIDAK SEKUFU.
2. lagi bagus jika beliau adalah seorang degree holder yang tengah sambung master/PhD since I am a master holder kan so BARU SEKUFU untuk dijodohkan bersama.
3. beliau juga mestilah sudah bekerja AT LEAST 5 tahun so baru boleh kahwin dengan saya. less than that JANGAN HARAP. alasan? BARU NAMPAK LELAKI ITU MATANG DAN TAHU NAK APA DI DALAM HIDUP BELIAU.
4. lagi bagus jika beliau adalah seorang kakitangan kerajaan sebab bak kata mereka, MASA HADAPAN TERJAMIN SEBAB ADA PENCEN.
5. sudah ada kereta dan rumah sendiri so saya just cuci kaki je, kot?

#harta itu penting untuk hidup pada zaman sekarang. pasal hati dan perasaan tu boleh diketepikan. sebab boleh berputik sendiri kot? I mean after get married. bak kata orang bercinta selepas kahwin keh keh keh. ada duit baru bahagia. takde duit tak bahagia. sekufu baru bahagia. tak sekufu tak bahagia. maksud SEKUFU pada zaman sekarang berbeza dengan zaman Rasulullah SAW. SEKUFU sekarang haruslah sama daripada segi taraf pendidikan dan juga mempunyai kedudukan yang sama. BUKANNYA mempunyai persamaan daripada segi ilmu agama dan kecenderungan mengamalkan amalan agamanya.

erghhh sakit jiwa bila fikir pasal jodoh, hati dan perasaan. maybe sebab tu saya rasa tak secure nak kenalkan pada my parent dengan siapa saya berkawan sekarang sebab tahu dah benda-benda macam ni sure terjadi. last-last hati diri sendiri yang sakit. entry ini ditulis ketika hati saya still lagi sakit. tatau lah bila boleh pulih. tatau lah bila boleh senyum dengan lebar, girang dan ikhlas. yang pasti apabila kamu nampak saya senyum, itu hanya lakonan semata-mata.

bye.


xoxo



filled my heart with hatred
again...

4 COMMENTS:

nor irna said...

sha...aku xde master...tp aku ade degree je...tapi still aku susah nak dptkan keje T__T so its not a fault when u got ur master then u feel it is so difficult to get a job...tp rezeki je kot xde lg.....at least ko da keje....tp aku masih blom.....rezeki aku aritu2 je...dr thn lepas aku x keje since kontrak cikgu aku tamat....sob sob sob.... T______T nagis pnjng2 lg! kadang2 rasa ade degree pon cm x gune..baik lps spm aritu je aku trus apply spa....kurang2 ade la keje kot?who knows?

miss lily said...

sha, skrg lily tgh amik master, yes xramai lelaki yg amik master..kalo ada pun, semua dah berusia, pangkat boleh panggil ayah dah pun...tp bila nak cari lelaki yg ada master utk buat suami, mmg sakit la...pada lily xkisah kalo lelaki 2 xde master, buat at least dia ada degree dan ada pekerjaan yg boleh tanggung kita...and bila sebut pasal jodoh, mmg menyampah nak jwb dah soalan 2, tp siapa la kita nak persoalkan ketentuan ilahi...jodoh itu pasti dtg, yg perlu kita lakukan skrg selain berusaha, adalah kita mempersiapkan diri utk menjadi seorg isteri yg solehah, ibu yg bertanggungjawab, sbb pada lily mengharungi bahtera rumahtangga zaman skrg sgt besar cabaran dan dugaan, xsama mcm zaman ibu bapa kita yg dl...kalo sha ada masa, bukak tonton.com.my, tgk semanis kurma episod 14, tajuk dia rajuk jiwa menanti permata...it really open my eyes and heart when listen to it, coz it make me realize that i'm not ready to be a someone wife and to be a good mother...take care... :)

akiss. said...

=)

aww..mmg byk btul nye. skg ni xleh nak fokus syg2 lovey dovey sgt. janji terjamin kan.

kis doakan dpt jodoh yg baik2 ;)

M said...

Hi!
I do have a dream like a princess, i mean to get a husband that is some way or another perfect to my eyes (good education, well to do family, outgoing). But in today's world, the IT guy is hard to find or most of them taken.
Hence I came up with this, http://manuscriptsaya.blogspot.com/2009/10/him-whom-exist.html